ישנם מעטים מאיתנו אשר ניחנו בכישרון טבעי להפוך את חלל המגורים שלהם למקום נעים שמספק את כל דרישותיהם. לא תמיד הם יוכלו להסביר במילים מדוע דווקא האופן שבו סידרו את החדר יוצר אווירה חיובית, אך באמצעות ניסוי וטעייה ובעיקר הרבה אינטואיציה הם ידעו בסופו של דבר למצוא את המיקום האופטימלי של הרהיטים והחפצים, את הצבעים המדוייקים לקירות וכדומה.

אך למרות דוגמאות יוצאות דופן אלו, בסופו של דבר מהווה עיצוב פנים תחום מקצועי אשר מתבסס על ידע תיאורטי רב, מיומנויות טכנולוגיות מתקדמות ולא מעט כישרון אסתטי. תחום זה נלמד אף במוסדות להשכלה גבוהה, ועם השנים הוא הופך לאחד התחומים המבוקשים ביותר במסגרת לימודי העיצוב בארץ ובעולם.

עיצוב פנים הוא אמנות של ממש, אך בשונה מאמנות כאן נדרש המעצב לתת פתרונות קונקרטיים לבעיות אשר מוצבות בפניו. לצד הביטוי האמנותי החופשי צריך מעצב הפנים לדאוג כי כל אחד מן ההיבטים הקשורים בעיצוב החלל ישתלבו זה בזה ליצירת חלל אשר מי ששוהה בו מרגיש תחושות מסויימות אשר תואמות את הפונקציות העיקריות של החלל. לדוגמא, עיצוב פנים של משרד ממשלתי יהיה שונה מעיצוב פנים של חדר שינה, כיוון ששני המקומות נועדו לשמש פונקציות שונות. המשרד הממשלתי יעוצב באופן שישדר רשמיות, ממלכתיות ויעילות, ואילו חדר השינה יעוצב כך שישרה על השוהים בו תחושה של רוך, אינטימיות ורומנטיות.

הכלים בהם מעצב הפנים עושה שימוש כדי להשיג הבדלים כה גדולים באווירה שיכול חלל מסויים להשרות על האנשים הנמצאים בו הם רבים ומגוונים. בסופו של דבר, כאשר מרוקנים את המשרד העסקי או את חדר השינה מרהיטים וחפצים, יכולים שני החדרים הריקים להיראות די דומים. ההבדלים הברורים בין השניים נוצרים מאוסף הבחירות וההחלטות אשר מקיפות כל פרט ופרט בחללים אלו. עיצוב פנים מקצועי ונכון יכלול החלטות הנוגעות לעיצוב הקירות ולקישוטים שעליהם (או העדר קישוטים כאלו), לחומרים ולצבעים אשר ישלטו בחדר (בקירות, בריהוט וכדומה), וכן לאופן שבו פיזור הרהיטים בחדר מכוון סוג מסויים של תנועה והתנהגות בו (תנועה מצומצמת במשרד, תנועה חופשית יותר בחדר השינה).