כל אחד מאיתנו היה רוצה לשנות משהו בדירה או במשרד שבו הוא נמצא רוב היום, אך לא תמיד אנחנו יודעים בדיוק מה אפשר לעשות. לא פעם יש לנו תחושה פנימית שאם רק נחליף חלק מהרהיטים או נסדר אותם בצורה אחרת תשתנה האווירה כולה.

לדוגמא, לפעמים אנחנו מרגישים שהחדר "חנוק" או שמשהו בו חסום, או אולי שהצבעים שמקיפים אותנו ביום יום לא מתאימים למצב הרוח שלנו. לעזרתנו נוכל תמיד לקרוא למעצב פנים מקצועי, שידע לתרגם את תחושות הבטן שלנו לשינויים אמיתיים בחדר. עיצוב פנים הוא התחום שעוסק בדיוק בדברים האלו, אך במקום לסמוך על תחושות בטן ניגשים מעצבי הפנים למשימה על בסיס ידע נרחב.

במהלך הכשרתם לומדים מעצבי פנים לנתח את המאפיינים של חלל מסויים על פי קריטריונים מקצועיים כגון מידות החלל, "זרימת" החלל, חומריות וצבעוניות. כך למשל ינסה מעצב פנים לארגן את הרהיטים בחדר בצורה שתיצור תחושה של מרווח, למשל על ידי הצמדת רהיטים גדולים לקירות וכדומה. מעצבי פנים עובדים תמיד ביחס למגבלות הספציפיות של החלל, כיוון שלעיתים ישנם דברים נתונים שאי אפשר לשנות כמו עמוד תומך שנמצא באמצע החדר. עיצוב פנים חכם מתייחס לנתונים הקיימים לא כאל מגבלות אלא כאל הבסיס לעיצוב, ומנסה למנף את הנתונים הפיזיים ליצירת אפקט כולל.

היבט נוסף של עיצוב פנים הוא כאמור השליטה ובצבעוניות. דבר זה נעשה בין השאר על ידי החלטה על צבע הקירות אך גם בבחירת רהיטים וקישוטים מצבע מסויים. מחקרים מוכיחים כי לצבעים המקיפים אותנו ישנה השפעה גדולה מאוד על התחושות שעולות בנו. צבעים עזים כמו אדום מעוררים את המערכת העצבית, ואילו צבעים כהים יוצרים אווירה כבדה ורצינית יותר. בנוסף לכך יש השפעה של הצבעים על תחושת החלל שלנו. חדר צבוע לבן יראה לנו מרווח יותר מאותו חדר שצבוע בצבעים כהים.

ולבסוף, עיצוב פנים מתייחס לחומרים מהם עשויים הרהיטים שבחדר ומגדיר האם נרצה להשתמש ברהיטי עץ, פלסטיק או מתכת (או שילובים שלהם) כדי ליצור אווירה כפרית, מודרנית וכדומה.