ישנם דברים מסוימים שהם חלק אינטגרלי, והכרחי לקיומו של כל בית, והדיירים החיים בו: מקרר תקין ועובד לאחסון של דברי מזון, מיטה לישון בה בלילה, דוד שמש שיספק לנו מים חמים מתי שאנחנו מבקשים וכמובן – תאורה, שתאיר לנו את חלל הבית בשעות החשוכות. עד לפני לא הרבה מאד שנים – תאורה לבית, נתפסה בעיניהם של רוב האנשים כאלמנט פונקציונלי ותו לא.

תפקיד התאורה היה פשוטו כמשמעו – לספק אור. בשנים האחרונות, המודעות לרכוש גופי תאורה מעוצבים, ולאבזר את הבית באמצעותם רק הולכת וגוברת. גופי תאורה לבית, נרכשים בתור אביזרים משלימים (על תקן של "אקססוריז" – כלומר, התפקיד שלהם בתוך חלל הבית הוא פחות לספק "אור בשפע", אלא יותר להוסיף לבית טאץ' עיצובי), גופי תאורה לבית נרכשים כדי להקנות לבית אווירה מסוימת שאותה רוצים להשיג. יש אפילו אנשים הרוכשים לעצמם גופי תאורה שהם יחסית דומיננטיים במראה שלהם (כמו שנדלירים, גופי תאורה עומדים וכיו"ב) – וסביבם מתכננים את המראה והעיצוב של כל חלל החדר – כלומר אצל אנשים כאלו, במקום שגוף התאורה יהיה על תקן של דבר נלווה וצדדי – הוא הופך להיות בבית – לדבר המרכזי.

אם פעם היה נהוג לראות בהרבה מאד בתים של אנשים, את אותה נורת הברגה בסיסית, משתלשלת מן התקרה על כבל חשמל – היכן שהקבלן או החשמלאי, מיקמו אותה בזמנו בשלב הבנייה הראשוני – הרי שכיום, מחזות שכאלו הם נדירים למראה… גוף תאורה מעוצב לבית הוא בבחינת הצהרת אפנתית (ואפילו סמל סטטוס, המעיד על יכולתו הכלכלית של בעל הבית)… ממש כמו שמשקיעים מחשבה בבחירה של הרהיטים, הצבע לקירות וכל יתר הדברים האחרים שקשורים לבית. אדריכלים, מעצבי פנים, ואפילו בעלי הבתים עצמם, כבר למדו והפנימו מזמן, את מידת ההשפעה העצומה שיש לתאורה המעוצבת על המראה הכללי של הבית, על החזות שלו ועל מה שרוצים שהוא ישדר.

תחת ההגדרה "תאורה לבית" אפשר היום למצוא בחנויות השונות אין ספור מנורות וגופי תאורה למגוון שימושים שונים, הנה מספר דוגמאות:
• תאורת רצפה (או תאורה עומדת) – תאורה מסוג זה, תפקידה לשמש רקע לחלל החדר או בכדי לתת אווירה מסוימת לחדר. היא פחות פונקציונאלית (כיוון שמספקת רמת אור נמוכה) ויותר באה על תקן של "אביזר משלים".
• תאורת תקרה – זאת מגיעה בשתי ווריאציות אפשריות: ישנה תאורת תקרה, המשתלשלת באמצעות כבל תלייה מן התקרה כלפי מטה אל תוך החדר (כמו לדוגמא: שנדלירים, נברשות וכדו') וישנה תאורה צמודת תקרה שמגיעה ללא כבל תלייה (כמו ספוטים, מנורות שקועות וכדו'). בד"כ תאורת תקרה שמגיעה עם כבל, תתאים לאלו שירצו שגוף התאורה שלהם יבלוט בחלל החדר (אלו גם בד"כ ישקיעו ברכישה של גופים אופנתיים ומעוצבים במיוחד) – לעומת תאורה צמודת תקרה, אשר תהיה פחות דומיננטית, ויותר "שמרנית" ברמה העיצובית שלה.
• תאורת שולחן – תאורה מסוג זה, באה לתת מענה ברמה הפונקציונאלית והפרקטית של הדבר. נהוג להשתמש בתאורת שולחן, כאשר רוצים מקור אור נוסף לפעילויות שאנחנו נוהגים לבצע אותם ליד שולחן העבודה (כמו: לימודים, קריאה, עבודה מול מחשב וכיו"ב).
• תאורה צמודת קיר – תאורה מסוג זה, בד"כ נהוג להציב במסדרונות או בפרוזדורים, כשאין את היכולת (או את הרצון) להשתמש בתאורת תקרה.

אז מה הם, אם כן, הצעדים הראשונים אותם צריך לעשות כאשר בוחרים גוף (או גופי תאורה) לבית (או לחדר בתוך הבית)? כמובן שלפני הכל, כדאי מאד – טרם תהליך הבחירה – להתייעץ עם מעצב פנים לגבי תכנון נכון של התאורה, ובמקביל גם עם חשמלאי לגבי מיקומם של נקודות החשמל בתוך הבית (שהרי לא תרצו לקנות גוף תאורה, ולגלות בדיעבד שאין לכם איך לחברו…).

מבחינת התכנון של התאורה בחלל – יש לאבחן את חלל הבית בשתי סיטואציות שונות: האחת – בשעות המוארות של היום, והסיטואציה השנייה – היא בשעות שהן יותר חשוכות. לאחר אבחון זה, תבינו ביתר קלות באילו מקומות של הבית נדרשת כמות יותר גדולה של אור ובאילו פחות. צריך לזכור, שעם כל זה, שהרבה אנשים נוטים לבחור גופי תאורה לפי הצד הוויזואלי של הדבר (ממש כפי שלצורך העניין בני-אדם בוחרים תכשיט או בגד יפה), יש גם חשיבות מירבית לכך שגופי תאורה יספקו כמו שצריך את הסחורה המתבקשת – כלומר יפיצו אור במידה מספקת בתוך הבית!

כשבוחרים תאורה לחלל שהוא קטן (כמו חדר ילדים, חדר שינה, פינת אוכל וכדו') – נהוג להציב תאורת תלייה משתלשלת מן התקרה אל מרכז החדר (אם מדובר בפינת אוכל – אז התאורה תשתלשל, ממש לכיוון מרכז השולחן) – זה, גם כדי לפזר את האור שבחלל באופן שווה, וגם כדי למקד את תשומת הלב של העין המסתכלת אל המרכז – ליצור אווירה שהיא אינטימית יותר. כשבאים לתכנן תאורה לחלל שהוא גדול יותר (כמו חלל של סלון), נהוג להציב במרכז החדר תאורה צמודת תקרה. ההיגיון שעומד מאחורי המחשבה הזאת, הוא לא להשתמש בגוף תאורה שהוא דומיננטי מדי – כזה ש"גונב את ההצגה". מנורה צמודת תקרה, התלויה בגובה רב מעל חלל הסלון, גם תפיץ אור שווה בעוצמה מירבית, גם "תספק את הסחורה" ברמה הפרקטית של מתן אור, וגם לא תסיט את תשומת הלב של הנכנסים לחדר, מיתר האיבזור של הסלון (כמו הספות, הרהיטים, השולחן והוילונות).

בד בבד, אפשר לאבזר את יתר החלל, בעוד גופי תאורה נוספים (מנורה תלויה נוספת, מנורת רצפה, מנורת שולחן קטנה וכדו'). כשעושים זאת, חשוב מאד לשמור על קו שהוא הומוגני מבחינת העיצוב – כלומר שיתר המנורות, תהיינה קשורות למנורה המרכזית, מבחינת החומר שלהם, הצבע והסוג של האור. הקפדה על הפרטים האלו – תיתן בסופו של דבר – איזון הרמוני ויפה של האור, בכל חלל החדר כולו.