המושג עיצוב פנים, עפ"י הגדרתו ה"מילונית" הוא תחום באדריכלות, אשר עוסק בתכנון ושינוי של חללים פנימיים. ההגדרה ה"יבשה" הזאת אינה אומרת לנו הרבה – לכן נסביר אותה קצת יותר בפרוטרוט.

נניח שאתם עומדים לפני רכישה של בית חדש. בשלב הקנייה, כשאתם עומדים בפני הקבלן המבצע והתוכניות – כל מה שאתם רואים לנגד עיניכם זה חלל ריק, ארבע קירות פלוס תקרה הניצבת מעליהן. ארבע קירות ותקרה – להתגורר בהם – יכול להיות דבר די מדכא, בייחוד כשאין בתוכם כלום… בית זה חלל שמכורח תפקידו אמור "להכיל" אותנו. במצב האופטימאלי, הוא ישמש אותנו במשך כמה עשרות שנים טובות (אולי אפילו יעבור בירושה לילדים ולנכדים), ולכן אנחנו רוצים שיהיה מזוהה איתנו ככל האפשר וכמה שיותר. אנחנו רוצים שהבית שלנו יהיה בשבילנו פונקציונאלי, יהיה נוח, שיעמוד בקורלציה עם טעמנו העיצובי האישי, ולמרות שהרבה אנשים לא מודים בזה… אנחנו גם רוצים שיגרום לכל השכנים, החברים והאנשים שמבקרים בו – לעמוד משתאים וחסרי מילים (מקנאה – כמובן!).

כאן בעצם נכנס תפקידו של מעצב הפנים. מכל הסיבות האמורות לעיל, מעצב פנים הוא בבחינת סוג של קוסם… תפקידו הוא בעצם להפוך את אותו חלל שהיה במצבו הראשוני – לא מעבר ל"ארבע קירות ותקרה" – לחלל שהוא פרקטי, אסתטי ויפה. בשוק של היום, ישנם לא מעט מעצבי פנים. בהזדמנות זאת רק נוסיף, שמעצבי פנים אינם נלקחים רק למשימות של בתים חדשים, אלא גם למשימות של שיפוצי בתים, וכמובן גם עבור סוגי חללים אחרים כגון: חנויות, עסקים ומשרדים. בעלי מקצוע שהם מעצבי פנים שונים במהות שלהם מבעלי מקצוע קונבנציונאליים ומוכרים, כמו לצורך העניין: חשמלאים, אנשי שיפוצים, טכנאי מזגנים ועוד. אצל אלו, בד"כ מה שמבדיל בין היותר טובים לטובים פחות הוא הניסיון המקצועי, הידע והרמה הטכנית. אצל מעצב פנים לעומת זאת – לא רק הניסיון וההבנה בחומרים משחקים תפקיד, אלא גם החוש האסתטי-עיצובי. מעצב פנים – כשמו כן הוא – הוא סוג של מעצב, וממש כמו שמעצב אופנה טוב, יהיה כזה שבורך בהרבה מאד כשרון וטעם טוב – כך גם מעצב פנים. בנוסף, גם אמור מעצב פנים, שתהיה לו את ההבנה הבסיסית במגוון רחב של נושאים כמו: נגרות, תאורה, חשמל, עיצובים בגבס, ריהוט, צבע וטקסטיל.

ולשאלת מיליון הדולר – כיצד נבחר, הלכה למעשה, את מעצב או מעצבת הפנים המתאימים לנו ביותר?
• מעצב פנים טוב, ידע להסתכל בשלב הראשוני על החלל המדובר, ובהתאם לתוכניות המבנה ולנתונים שלו – ידע לעצב את החלל בצורה שתהיה גם פונקציונאלית, וגם תתאים את עצמה לטעם העיצובי של הדיירים.
• מעצב פנים טוב – ידע לא "לבזבז" שטחים. הוא ידע לעשות שימוש נכון בכל חלק וחלק של החלל.
• מעצב פנים טוב – יגיש ללקוחותיו מספר אופציות לתכנונים אפשריים. הוא לא יסתפק באופציה אחת, אלא יספק ללקוחותיו כמה תכנונים אפשריים במספר כיוונים אפשריים עד ששני הצדדים יגיעו להסכמה מלאה על העיצוב הנבחר. בשום פנים ואופן לא כדאי להגיע למצב שבו מעצב הפנים כופה את טעמו על הדיירים, ואתם מרגישים שאתם לא שלמים עם העיצוב הנבחר.
• מעצב פנים טוב – ידע לעבוד בשיתוף פעולה מלא ונכון עם בעלי מקצוע נוספים כמו: אינסטלטורים, קבלני גבס, חשמלאים, נגרים וכן הלאה. הוא יגיש להם תוכניות עבודה מפורטות, יקבל מהם הצעות מחיר מדויקות לגבי עלויות של עבודה וחומרים – זה כדי שהלקוחות, לא ימצאו את עצמם עומדים מול "הפתעות" ושאר דברים לא צפויים.
• מעצב פנים טוב – ידע להתחייב ללקוחותיו ללוחות זמנים, למסגרות תקציביות וגם לעמוד בהם. לוחות הזמנים והתקציב צריכים להיות מוגדרים כבר בתחילת העבודה ובשלב הגשת התוכניות. בשום פנים ואופן לא כדאי לעבוד עם בעל מקצוע שמשאיר דברים "תלויים באוויר".
• מעצב פנים טוב – ידע להיות נוכח בשטח לאורך כל תהליך הבניה (או השיפוצים). הוא יפקח על התהליך, יהיה עם היד על הדופק, יוודא שהכל מתנהל כשורה ובצורה איכותית.
• מעצב פנים טוב – יהיה קשוב לצרכים שלכם. אם יש לכם איזשהו חזון עיצובי. איזשהו רצון, חלום או רעיון שאתם רוצים ליישם אותו ברמה הטכנית-ויזואלית – מעצב פנים טוב, ידע לעשות הכל כדי שהוא יתקיים, כמובן במסגרת הגבולות האפשריים.